13 oktober 2012

Firarlördag!






I dag blir det kalas med tidernas saftigaste äppelmuffins.

Min farmor brukade alltid baka denna som en hel kaka, men jag ville prova de nya formarna från House doctor och gjorde muffins istället. Formarna var perfekta, höll ihop kakan och gjorde att den reste sig hög och fin!

Så detta inlägg tillägnar jag min lilla farmor som idag fyller 95 år!

Hipp hipp hurra för dig idag!


Och för att liksom hylla farmor Margaretha idag på hennes dag, delar jag med mig av receptet på denna goda kaka:


Äpplefyllning:

2 äpplen, delas i småbitar
steks lite lätt i 
1 msk smör
2 msk socker
0,5 msk kanel

Muffinssmet:

Vispa 2ägg och 1,5 dl socker fluffigt
Smält 100 g smör, blanda i 2 dl mjölk
Blanda 2tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl

Rör i hop alltsamman och häll i formarna
Tryck ner äpplebitarna
Skiva fina snitt av ett äpple att dekorera med på toppen
Strö lite kanel och socker överst.

175 grader i 20 minuter


Så nu blir det kalas för lilla farmor och ikväll kommer käre maken hem efter en lååång vecka på andra sidan jordklotet, äntligen säger jag!

Vilken underbar lördag, spelar ingen roll att regnet öser ner, idag firar vi stort som smått!


Kram Maria


Sugrör, muffinsformar, skärbräda, bakduk Lilla Villa Vita
Glas Ikea, servis Musselmalet, kungelig dansk







8 kommentarer:

  1. Och hur gott såg inte det ut! Så himla fin servis. Ja, jag tänker på min mormor idag, hon skulle faktiskt fyllt 107 om hon levat.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och vilka goda äppelmuffins, kram

    SvaraRadera
  3. oh ja! nu tror jag minsann att jag tar och bakar ändå!
    Tack för inspirationen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ja jäklar vad smarriga muffinen ser ut!! :)
    Ska banne mig prova ditt recept!

    Och ett jättegrattis till din farmor!!

    Ha en fin helg
    Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Äppelmuffins, smaskens. Vilka urfina bilder, duktig du är :)


    Kram/M

    SvaraRadera
  6. Mums så gott! Jag gjorde också äppel-kanel muffins igår, fast ett lite annat recept! Så himla gott alltså :)

    Formarna är ju såååå fina, vill ha! Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga muffins!
    Och grattis till din lilla farmor:)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. SUPERGODA MUFFINS!!! Fick tipset av en kompis och provbakade dessa muffins! Hade tyvärr inte kanel hemma men tog kardemumma i stället.

    Fin blogg! :-)

    SvaraRadera